Wednesday, February 07, 2007

"NAK UMMI! NAK UMMI!!"

Hampir tiap-tiap malam, aku dan Hubby pasti akan hadapi masalah ini. Sudah macam-macam cara kami cuba, baik cara lembut atau keras, pun tak jalan jugak. Bincang punya bincang, kami pun nak cuba cara lain.

Kunci pintu!!! (Korang jangan nak fikir bukan-bukan) :)

Tiap-tiap malam bila tiba waktu tidur, Afiqah mesti melalak dan sedu-sedan. Pasal apa? Sebab, "nak sleep dengan Ummi"!! Umur dah nak masuk 5 tahun, masih nak tidur dengan aku. Bilik dia dah ada katil sendiri, cadar Barbie (dia sendiri yang pilih), favourite cushions and dolls, mainan-mainan, dan entah apa-apa lagi. Semua dah complete. Tinggal tidur aje. Mula-mula aje bersemangat nak tidur sendiri, tapi dia cari jugak aku. Bukannya dia tidur sorang dalam bilik tu, kakak dia pun ada. Dua anak dara dalam satu bilik, dah ok kan tu?

Bila dia dah dapat tidur sendiri kat bilik dia, aku dan Hubby pun suka. Tapi tau-tau bangun pagi, si Afiqah terselit kat tengah-tengah katil aku. Sebokkan? Entah bila dia merangkak masuk, kadang-kadang kita pun tak perasan. Tidakkah itu MERBAHAYA??

Jadi, tadi malam, bila Afiqah dah masuk tidur, Hubby kunci pintu bilik kita. Pukul 2 pagi, aku tersedar bila dengar ada orang cuba nak buka pintu. Mula-mula Afiqah cuba buka pintu dengan perlahan. Bila dia tak dapat buka, dia pun apalagi, HENTAK, TENDANG, PEKIK, MELALAK & MERAUNG!! Aku diamkan dulu, mana tau dia give up ke. Tapi makin lama, makin kuat pulak. Sebelum dia kejut orang satu blok ni, dan sebelum polis datang, nak taknak terpaksa aku buka pintu. Tapi aku tak kasi dia masuk.

Kalaulah korang dengar rayuan dalam tangisan dia, boleh cair......

Dalam sedu-sedan, dia merintih, "Nak Ummi, nak Ummi, nak Ummi....."

Kalau ikut hati naluri aku, memang aku nak peluk dia, cium dia dan bawa dia masuk bilik aku. Tapi nanti aku dengan Hubby pulak bertekak. Dalam detik itu, aku rasa aku harus tegas dalam keputusan aku. Aku nekad untuk suruh dia tidur di katil sendiri. Aku pimpin dia dan baringkan di atas katil. Dia bangun balik dan peluk aku erat-erat. Nak taknak aku terpaksa tinggikan suara dan suruh dia pilih, nak tidur kat katil ke kat store? Budak tu dengar aje perkataan 'store' terus naik katil dia. Dia masih sedu-sedan, aku pujuk dia suruh tidur sebab kejap lagi nak bangun untuk ke sekolah. Aku cium dia dan terus masuk tidur.

Pagi tadi bila Hubby keluar bilik untuk sholat Subuh, Afiqah pun masuk bilik aku. Aku rasa dia dah bangun awal, tapi tunggu Abah dia keluar bilik, baru dia berani masuk.

Malam ini aku nak kunci pintu bilik lagi. Mudah-mudahan Afiqah tak bangun malam lagi untuk cari aku.

5 comments:

jue said...

kak, drop by lah to my flea mkt this weekend.dah lama tak jumpa akak.

NoR said...

alah cian nye.........

but as long as she didnt catch both of u "in the act" ..u are safe,beb ! **evil grin**

Aliyah said...

haiz...baca dialog pon hati dah cair. kesian dia...

hopefully she get over nak-tido-dgn-ummi syndrome soon.

Jama said...

tu baru satu, si Affandy pulak tak nak ummi jugak ke?

kunci, kunci jangan tak kunci...hehehehe

ms mumbles said...

ya amponnn......
nasib baik dia tak masok bilik taim korang tengah....anu tuuu...:D :D :D

hey, do the Supernanny method lah.
kau ni..dah anak tiga tak pass²...haiyahh...